Abdij van Egmond, 8 december 2013

Om exact 10.00 uur ben ik begonnen met het ophalen van gastvrouw Els, en onze gasten voor die dag. Omdat de ophaaladressen relatief dicht bij elkaar lagen, konden we op tijd aan de rit beginnen. Mijn idee om de rit naar Egmond binnendoor te rijden heb ik laten varen, omdat dat volgens de routeplanner 2 uur rijden werd. Dat wilde ik onze gasten niet aandoen, dus de eerste helft binnendoor, en de rest via de snelweg. Via internet had ik een restaurant in Leimuiden gevonden die mij wel aantrekkelijk leek. Het restaurant lag aan het water, en bij een jachthaven. We werden erg vriendelijk bedient, en de gasten genoten van koffie en appelgebak met notentopping. Een babbeltje met de vriendelijke gastheer leverde twee tegoedbonnen voor vier koppen koffie op. Wanneer iemand die kant opgaat, kan hij/zij de bonnen krijgen. Er kan geluncht worden, maar dan zou men dit graag van te voren willen weten zodat er genoeg in huis is. Het restaurant heet Plasmeijer, en is gevestigd aan de Herenweg 100a te Leimuiden.
De tweede etappe gingen we zoals gemeld over de snelweg, maar het laatste deel ging toch nog ruimschoots binnendoor. Na een discussie wanneer we zouden gaan lunchen, is er democratisch besloten om eerst de abdij te bezoeken, en daarna te lunchen. In de abdij was er ruimschoots aanbod van kaarsen en kertstallen als ook kerstgroepen. Er werd ruim ingekocht dus veel (kaars)licht in de komende donkere dagen. Na ook een bezoek aan het museum, en de abdijkerk werden we vlak voor vertrek nog getrakteerd op muziek van gospelgroep B'Lief uit Egmond.

Ondertussen was het een uur of drie geworden, en er moest nog gegeten worden, en één van de dames opperde om te gaan eten in Egmond, bij De Schelp, een strandpaviljoen met uitzicht op zee. Het was er erg druk, dus hebben we aan twee aparte tafels gegeten. Voor mij uiteraard weer een uitsmijter, want ze zijn toch overal weer net even anders, en aan de tevreden gezichten te zien werd er ook van de geserveerde soep, croquetten en andere lekkernijen genoten. De terugweg verliep lekker vlotjes, al is het jammer dat het dan toch zo vroeg donker wordt.
 De bus afgetankt, en om 18.00 uur zat ik thuis aan een lekker koud pilsje.